Home » » Penjara Paling Mewah Di Dunia

Penjara Paling Mewah Di Dunia


Menurut sumber dari wikipedia penjara bermaksud tempat kurungan dari pelbagai kemudahan dan kebebasan. Penjara secara umumnya adalah institusi yang diatur pemerintah dan merupakan sebahagian daripada sistem kehakiman dan pengadilan jenayah suatu negara, atau sebagai kemudahan untuk menahan tahanan perang.

Berikut merupakan 5 penjara paling Mewah di dunia ini.


1. Santa Ana Jail, California

Penjara bandar ni adalah untuk penjenayah yang tidak melakukan kesalahan yang berat, dan diorang perlu bayar sebanyak $75 ke $127 sehari kalau nak stay kat sini. Dengan nama gelaran “5 Star Hilton Prison”, penjara ni menyediakan 10 ke 30 katil pada setiap program, dan dalam sesetengah case, banduan dibenarkan untuk membawa laptop mahupun iPad ketika berada di sini!

2. Otago Correction Facility, South Otago

Penjara ni memang untuk VIP; pemanas lantai, flatscreen TV, perpustakaan, gym dan ada banyak lagi kemudahan di penjara ni. Penjara yang mempunyai 335 katil ni menelan belanja sebanyak $218 juta untuk membinanya.

3. Halden Prison, Norway


Halden Prison yang mempunyai 252 inmates ni menyediakan prison life yang mewah pada setiap inmates, seperti menyediakan sound studio, jogging track dan segala bagai perabot seperti TV dan peti ais kecil. Penjara ni juga menyediakan rumah 2-bilik untuk kegunaan inmates yang bawak family untuk bermalam di sini

4. Austrian Five Star Prison


Juga dikenali dengan nama Leoben Justice Centre, penjara yang terletak di bandar Leoben, Austria ni dikatakan penjara yang paling cantik di dunia, dan ianya juga menempatkan kompleks kehakiman dan pejabat kehakiman.

5. Al Capone’s Cell, Philadelphia

Bilik penjara Al Capone di Eastern State Penitentiary, Philadelphia ni lengkap dengan katil yang selesa, meja study dan kerusi rehat untuknya. Dikatakan bilik ni digunakan oleh Al Capone 1929 selama 8 tahun.

0 ulasan:

Catat Ulasan