Home » » Alain Robert Spiderman Sejati

Alain Robert Spiderman Sejati

Siapa yang tidak mengenali lelaki labah-labah yang berasal daripada Perancis ini. Nama Alain Robert amat sinonim bagi aktiviti ‘urban climbing’ dengan hanya menggunakan peralatan yang bergitu minimum. Bagi rakyat Malaysia, Alain Robert telah menggegarkan akhbar Malaysia apabila ditahan semasa cubaannya memanjat sebanyak tiga kali bangunan berkembar KLCC. Cubaan pertama Alain Robert adalah pada 20 Mac 1997 dan ditahan pada tingkat ke-60.

Cubaan kali kedua pada 20 Mac 2007 dan ditahan polis pada tingkat ke-60. Bangunan KLCC yang ke-2 menjadi sasaran Alain Robert pada kali ini.
Pada cubaan terakhir iaitu pada 1 September 2009, Alain Robert telah berjaya mencecah tingkat paling atas Bangunan Berkembar KLCC yang berketinggian 452 meter itu. Walaubagaimanapun, beliau telah didenda oleh kerajaan Malaysia dengan USD 2,000.
Sebenarnya, Alain Robert turut memukau rakyat Malaysia di Sabah apabila berjaya mencecah tingkat paling atas Sabah Foundation Building pada 1997.
Dalam pada itu, baru-baru ini(semalam) iaitu pada 17 May 2011, Alain Robert telah sekali lagi membuat penampilan julung-julung kalinya di Bangunan Istanbul Sapphire. Bangunan Istanbul Sapphire adalah bangunan keempat tertinggi di Eropah. Penampilan itu memukau seluruh penghuni dan pekerja di bangunan tersebut. Aktiviti mereka bagaikan terhenti buat seketika ketika mana Alain Robert melintasi tingkat yang mereka huni.
Sebenarnya, Alain Robert telah tergelincir sewaktu pendakian berada di tingkat ke-15 paling akhir di bangunan tersebut. Walaubagaimanapun, insiden tersebut tidak meragut nyawanya apabila beliau diselamatkan oleh tali abah-abah yang digunakannya. Selepas menghabiskan misinya, Alain Robert telah ditemuramah. Dalam temuramah tersebut, beliau berkata,
On the last 15 metres of the building unfortunately there is some grease, there is some oil inside the groove, that becomes impossible to jam the right foot.

Beliau menyelesaikan misinya di Bangunan Istanbul Sapphire dengan hanya 1 jam 50 minit.


0 ulasan:

Catat Ulasan